Skip to main content

Copyleft

 Mis on Copyleft?

Igal inimesel on õigus kinnitada oma autoriõigus enda tehtud töö peale. Selleks on üldiselt kaks valikut sõltuvalt autori plaanidest: Copyright või Copyleft. Nende erinevus seisneb selles, et Copyright on rohkem mõeldud selleks, kui autor proovib kasumit teenida teose pealt, aga Copyleft annab võimaluse teistel teost  teatud tingimustel kasutada tasuta. (Copyleft)


Copylefti variatsioonid ning milliseid reegleid need rakendavad

GNU General Public License - GPL annab kasutajale õiguse tarkvara tasuta alla tõmmata, kasutada, muuta seda ning edasi jaga muudetud versiooni koopiaid. Ainuke tingimus on see, et kõik edasi kanduv peab ka kasutama GPL litentsi. (GPL) GPL'i kasutavad näiteks Adblock Plus, Notepad++, Audacity ning isegi mängud nagu Amnesia: The Dark Descent. (GPL software). Sellepärast ma arvan, et GPL'i oleks hea kasutada siis, kui on soov, et sa tahad, et sinu teos jääks ka tulevikus tasuta vabaks kasutuseks.

MIT License - Võib tasuta kasutada, kopeerida, muuta, levitada ja isegi müüa koopiaid, aga ainuke tingimus on, et tuleb kasutada samat autoriõiguse teadet kõikides koopiates. Viimane osa litsentsist tühistab ka igasuguse garantii, kui koodi jagatakse. (MIT) MIT litentsi kasutavad näiteks GitLab, MS-DOS, Adobe Source Libraries ja paljud muud. (MIT software). MIT on minu silmis rohkem selleks, et aidata või inspireerida kedagi, et nad teeksid midagi uut. Aga erinevalt GPL'ist on võimalik selle teosega raha teenida.


Kasutatud allikad:

GPL ; Daniel Berman ; 2020 ; "GNU General Public License: GPLv3 explained" ; saadaval: https://snyk.io/learn/what-is-gpl-license-gplv3-explained/
MIT ; Daniel Berman ; 2020 ; "What is the MIT License? Top 10 questions answered" ; saadaval: https://snyk.io/learn/what-is-mit-license/


Comments

Popular posts from this blog

Kaks erinevat nähtust interneti varasemast ajaloost

ARPANET Külma sõja ajal oli USA ja NSVL vahel võistlus jõuda kosmosesse ning pärast NSVL edukat Sputnik 1 lennutust Maa madalale orbiidile suunas USA rohkem raha teadusele. Tänu sellele sai alguse ARPANET projekt. Võrk püstitati 1969. aastal ja oli üles ehitatud IMP'idel, mida võib pidada tänapäeva ruuterite eelkäijaks ning põhines packet switchimisel. Oli samuti ka üks esimesi võrke, mis kasutas TCP/IP protokolle. Algselt oli võrgul neli IMP'i, mis kõik paignesid ida-USA's, kuid lõpuks laienes see üle terve riigi.  Kuigi see sulgeti 1990. aastal on ARPANET siiski üks tehnilistest alustest tänapäeva internetile. Kasutatud allikad: https://en.wikipedia.org/wiki/ARPANET#Creation, https://en.wikipedia.org/wiki/Intergalactic_Computer_Network Emotikon Scott Fahlmani peetakse esimese "tõelise" emotikoni loojaks, sest tena hakkas eksmerimenteerima emotsioonide väljendamist erinevate märkidega. Laiemalt levinud emotikonidel on silmad vasakul, millele järgnevad nina ja suu...

Näide äri- ja arendusmudelist

 Cisco - agiilne arendusmudel Cisco asutati 1984. aastal Leonard Bosacki poolt ning on tänapäeval maailmas juhtiv võrguseadmete tootja. (PCMag) Kunagi kasutas Cisco SBP, ehk Cisco tellimise arveldusplatvorm, kosemudelit, aga see tõi kaasa endaga aeglase arendusprotsessi. Ei jõutud tähtaegadeks asju valmis ning sellepärast pikendati väljastamise kuupäevi ja töötati palju ületunde. See muutus suurenisti, kui Cisco võttis vastu SAFe, mis oli uus agiilne mudel. Idee nägi ette, et meeskonnad teevad koostööd ehitades ja testides ühte SaaS komponenti. Pärast seda lasi Cisco SBP , tänu arendatud tiimitööle, uuendused õigeaegselt välja ning uuendustes oli ka vähem probleeme, kui varasemalt. Steam - traditsiooniline omandvara, aga samas ka freemium? Steam on platvorm, kus arendajad saavad üles panna oma mänge, tasuta või raha eest. Esialge väljalase oli aastal 2003 ning tänapäeval on see maailma populaarseim arvutimängude platvorm. (Prescott 2019) Steam pakub kasutajale laialt kasutuses olev...

Hacker-HOWTO - Eric S. Raymond arvustus

Millest dokument räägib How To Become A Hacker või Hacker-HOWTO on dokument, mille kirjutas Eric S. Raymond esialgselt aastal 1996 ning rääkis sellest, nagu nimigi vihjab, kuidas saada häkkeriks. Täpsemalt kirjutab ta häkkerite oskustest, suhtumisest, reputatsioonist ning sellest, kes üldse on häkker. Tänapäevani on dokumenti aeg-ajalt uuendatud. Häkkerite suhtumine Kohe alguses toob Raymond välja selle, kuidas laialt levinud arvamus, et häkkerid enamasti ainult lammutavad asju, on vale. Neid nimetatakse crackeriteks ja häkkerid ei taha nendega mingit pistmist teha. Just vastupidiselt on häkkerite peamine eesmärk ehitada uusi lahendusi aina uuematele probleemidele. See oli üllatav fakt, sest ei uskunud, et n.ö crackereid vaadati ka häkkerite seas negatiivse pilguga. Usuvad siiralt vabadusse ning ei lase inimestel asendada oskuseid käitumisega. Häkkerite oskused Häkker ei pea ilmtingimata tegelema tarkvaraga, kuigi see on kõige laialdasemalt levinud. Aga lähtudes tarkvarahäkkerist, siis...