Skip to main content

Kolm põnevat IT-lahendust


Antikythera mehhanism

Antikythera mehhanismi võib pidada maailma esimeseks analoogarvutiks. Ehitatud tundmatu kreeka teadlase poolt aastal 150 - 100 eKr tekitab selle käsitsi töötava mehhanismi olemasolu väga palju küsimusi. Keerukas kellalaadne seade koosnes paljudest täpselt valmistatud hammasratastest, mis kõik varieerusid suuruselt ja hammaste arvult. Seade oli mõeldud astronoomiliste kehade jälgimiseks ja kuuvarjutuste ennetamiseks. Sellist tehnoloogiat, mida Antikythera mehhanism sisaldab, ei oleks tohtinud eksisteerida üle 2000 aasta tagasi.


Kasutatud allikad: https://en.wikipedia.org/wiki/Antikythera_mechanism , https://www.nature.com/articles/s41598-021-84310-w

Enigma

Enigma on elektro-magneetiline rootoritega krüpteerimise jaoks mõeldud masin. Algselt suunatud kaubanduslikule turule oli enigmal mitu erinevat versiooni, kuid Saksamaa sõjaväe mudelid pistikpesadega olid kõige keerulisemad. Enigma oli natsidele väga oluline, sest nende sõjaväeliste rünnakute planeerimine põhines kiirel raadiosuhtlusel, mida võimaldas sõnumite keerukas krüpteerimine. Selleks et dešifeerida krüpteeritud teksti oli vaja spetsiifilist pistikpesade kombinatsiooni, mida kutsuti võtmeks. Seda masinat võitis siiski Bombe, mille leituasid Alan Turing ja Godron Welchman. Pärast enigma murdmist pöörati ka sõjaolukord ümber.

Kasutatud allikad: https://en.wikipedia.org/wiki/Enigma_machine , https://en.wikipedia.org/wiki/Bombe

Tennis for two

Tennis for Two oli üks esimesi videomänge, mille tegi valmis William Higinbotham aastal 1958. Ekraanil oli kujutatud tenniseväljakut ning mängijatel olid kohandatud alumiiniumist kontrollerid, millega oli võimalik palli lüüa ning muuta löögi nurka, et saada pall üle võrgu. Aasta hiljem tehti mängule uuendatud versioon suurema ekraani ning võimalusega simuleerida kuu või jupteri gravitatsiooni. Mäng avaldas kõige rohkem muljet keskkooli õpilastele.

Kasutatud allikad: https://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_for_Two

Comments

Popular posts from this blog

Copyleft

 Mis on Copyleft? Igal inimesel on õigus kinnitada oma autoriõigus enda tehtud töö peale. Selleks on üldiselt kaks valikut sõltuvalt autori plaanidest: Copyright või Copyleft. Nende erinevus seisneb selles, et Copyright on rohkem mõeldud selleks, kui autor proovib kasumit teenida teose pealt, aga Copyleft annab võimaluse teistel teost  teatud tingimustel kasutada tasuta. (Copyleft) Copylefti variatsioonid ning milliseid reegleid need rakendavad GNU General Public License - GPL annab kasutajale õiguse tarkvara tasuta alla tõmmata, kasutada, muuta seda ning edasi jaga muudetud versiooni koopiaid. Ainuke tingimus on see, et kõik edasi kanduv peab ka kasutama GPL litentsi. (GPL) GPL'i kasutavad näiteks Adblock Plus, Notepad++, Audacity ning isegi mängud nagu Amnesia: The Dark Descent. (GPL software). Sellepärast ma arvan, et GPL'i oleks hea kasutada siis, kui on soov, et sa tahad, et sinu teos jääks ka tulevikus tasuta vabaks kasutuseks. MIT License - Võib tasuta kasutada, kopeerid

Kaks erinevat nähtust interneti varasemast ajaloost

ARPANET Külma sõja ajal oli USA ja NSVL vahel võistlus jõuda kosmosesse ning pärast NSVL edukat Sputnik 1 lennutust Maa madalale orbiidile suunas USA rohkem raha teadusele. Tänu sellele sai alguse ARPANET projekt. Võrk püstitati 1969. aastal ja oli üles ehitatud IMP'idel, mida võib pidada tänapäeva ruuterite eelkäijaks ning põhines packet switchimisel. Oli samuti ka üks esimesi võrke, mis kasutas TCP/IP protokolle. Algselt oli võrgul neli IMP'i, mis kõik paignesid ida-USA's, kuid lõpuks laienes see üle terve riigi.  Kuigi see sulgeti 1990. aastal on ARPANET siiski üks tehnilistest alustest tänapäeva internetile. Kasutatud allikad: https://en.wikipedia.org/wiki/ARPANET#Creation, https://en.wikipedia.org/wiki/Intergalactic_Computer_Network Emotikon Scott Fahlmani peetakse esimese "tõelise" emotikoni loojaks, sest tena hakkas eksmerimenteerima emotsioonide väljendamist erinevate märkidega. Laiemalt levinud emotikonidel on silmad vasakul, millele järgnevad nina ja suu

Kaks kuulsat IT juhti

 Elon Musk Elon Musk on hetke seisuga maailma kõige rikkam inimene. (Khan 2021) Ta on on teeninud oma hiiglasliku varanduse läbi Tesla ja SpaceX'i, mis on mõlemad väga innovaatilised ning tuleviku poole püüdlevad firmad. Tema roll IT-juhina on kindlasti arengumootor. Musk on väga ambitsioonikas, soovides koloniseerida Marsi ning samal ajal vähendada meie planeedi saastamist. Selleks aitab ta optimiseerida ka meie praegu eksisteerivaid tehnoloogiaid, näiteks patareisid. (Lambert 2021) Isiklikult avaldavad tema maailmavaated mulle väga palju muljet ning ta on ka toreda huumoriga nii, et loodan temale ainult parimat. Jeff Bezos Jeff Bezos oli esimene inimene, kes oli väärt 200 miljardit dollarit ja on hetkel teine kõige rohkem väärt inimene. (Ponciano 2020) Kõige rohkem tuntakse Bezosi Amazoni tõttu. Ta asutas Amazoni 1994. aastal ning nimetas selle Amazoni jõe järgi. (Wikipedia Bezos) Tänapäeval on firma ümber palju negatiivset tähelepanu, sest firma töötajad toovad päevavalgele halv